top of page

הרב חיים קניבסקי הלך לעולמו בגיל 94

הרב חיים קניבסקי 1928-2022

הרב שמריהו יוסף חיים קניבסקי, שכונה "שר התורה", הלך לעולמו שלשום (שישי) והוא בן 94.

קניבסקי זצ"ל נחשב לאחד ממנהיגי הציבור החרדי - ליטאי (יחד עם ראש ישיבת פוניבז' הרב אדלשטיין שליט"א) ולדמות שנמצאית בקונצנזוס בחברה החרדית כולה, ואף מחוץ לחברה החרדית.

רבים עלו לביתו הצנוע על מנת לבקש את ברכתו, בתוכם גם פוליטיקאים רבים.


נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, בית הרב קניבסקי

הרב קניבסקי נולד בשנת 1928 בפינסק שבפולין למשפחה מיוחסת. אביו היה הרב יעקב ישראל קניבסקי (שהיה גם הוא מנהיג ליטאי) ואימו, פעשא מרים, הייתה אחותו של הרב קרליץ - החזון איש.

לאורך השנים כמנהיג דתי הוא השתמש בברכותיו כדי לסייע למאמצי גמילות חסדים, תרומות ועידודי התחסנות. רבים, מכל המגזרים, עלו לביתו שבבני ברק על מנת לקבל ברכה.

קניבסקי היה ידוע בלימוד התורה האינטנסיבי שלו, לכן הוא גם כונה "מרן שר התורה". משנות העשרים לחייו למד קניבסקי את אותו מחזור לימוד. מדי שנה סיים את התלמוד כולו. התשובות לשאלות שהוא נשאל אודותיהן קובצו לספרי שאלות - תשובות רבים שמתווספים לספרות הדתית שכתב.


נחשב לקונצנזוס חרדי באופן לא אופייני לחברה החרדית. הרב קניבסקי זצ"ל

במהלך התפרצות נגיף הקורונה בישראל, הוא החל בגישה מחמירה שאומרת שאסור להפסיק את לימודי התורה, למרות פיקוח הנפש, משום שפיקוח הנפש האמיתי הוא על לימוד התורה. עם הזמן התמתן קניבסקי והלך בקו של משרד הבריאות בעניין ההגבלות ובעיקר בעניין החיסונים (שאותם אמר שיש לעשות).


מכל קצוות הקשת הפוליטית ספדו לקניבסקי.

"יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. תנחומיי הכנים למשפחתו תלמידיו ומוקיריו". (נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג)
"יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים כואבים והמומים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של רבם של כל בני הגולה מרן שר התורה הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי זכר צדיק וקדוש לברכה. עם ישראל איבד את גדול הדור, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים". (הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו)
"היה מנהיג ציבור אמיתי, אשר מביתו הצנוע בבני ברק הנהיג רבבות מעם ישראל - בחוכמה, ביישוב הדעת, בבקיאות נדירה. חרף גדולתו בתורה ובציבור, הרב הקפיד לקבל תמיד בלב פתוח ובמאור עיניים כל אדם". (ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט)
"דואב עמוקות עם כל בית ישראל על פטירתו של ענק התורה ומנהיג הרבים. עם ישראל איבד תלמיד חכם עצום שהיה חוליה מרכזית בשרשרת מסירת התורה מדור לדור. ביתו של הרב קניבסקי בבני ברק שימש מוקד של עלייה לרגל לבני עמנו מכל שדרות הציבור. הם שתו בצמא את מוצא פיו, ביקשו את ברכתו ואת עצותיו, ושאבו תעצומות נפש מסמכותו התורנית המיוחדת במינה. תמונתו של הרב הישיש ששוקד בלא הרף על תלמודו עוררה השראה בלב סובביו. הוא ניצל כל רגע פנוי ללימוד, והדבר התבטא בבקיאותו העצומה בתורה שבכתב ובתורה שבעל-פה". (יושב ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו)

הרב קניבסקי הובא למנוחות היום (ראשון) בבני ברק. על פי ההערכות, מספר המשתתפים בהלוויה נע בין חצי מיליון ל- 700 אלף בני אדם.

ברוך דיין האמת.

8 views0 comments
bottom of page