top of page

"אינני יכולה עוד": הטלטלה בקואליציה שעלולה לפרק את הממשלה

היום (רביעי) בבוקר חשף הכתב הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, שהבשילו המגעים בין יו"ר הקואליציה עידית סילמן מימינה לבין בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית ויריב לוין מהליכוד. סילמן הודיעה לבנט שהיא לא רואה את עצמה כחלק מהקואליציה תמורת הבטחה מצד הליכוד לשיריון במקום העשירי ותפקיד שרת הבריאות במידה והליכוד יחזור לשלטון.

פרישת סילמן הפכה את היחס בין הקואליציה לאופוזיציה מרוב לקואליציה לשיוויון בין הצדדים. המשמעות היא שהקואליציה לא יכולה לשנות חוקי יסוד משורינים כמו חוק יסוד הממשלה וברצותה של האופוזיציה יכולה להיות משותקת לחלוטין ללא יכולת להעביר חוקים במושב הקיץ של הכנסת שיתחיל בעוד כחודש (השמונה במאי).



רוה"מ בנט ביטל את כל סדר יומו והחל לזמן אליו את חברי ימינה בעלי הסיכוי לערוק לצד השני (שקד, אורבך וקרא שמחוזרים על ידי הימין בימים האחרונים וביתר שאת מאז פרישת סילמן). בליכוד אומרים לאותם ח"כים שיש מקום בליכוד רק לעוד ח"כ אחד שיעבור לצד השני ולכן רק הראשון שיערוק אחרי סילמן יזכה לשיריון בליכוד. בפעמים האחרונות שנתניהו הבטיח שיריון לחברי כנסת שערקו מהצד השני הוא קיים (כמו במקרים של לוי אבקסיס ויברקן), זאת בעצת חבר הליכוד לשעבר זאב אלקין.

הפרישה של סילמן היא דרמטית לא רק משום שכעת אין רוב לקואליציה אלא גם משום שסילמן הייתה בלב ליבה של הנהלת הקואליציה. עידית סילמן הייתה יושבת ראש הקואליציה והיא בעצם ניהלה את עבודת הקואליציה הפרלמנטרית. עזיבתה של סלימן את הקואליציה היא מכה אנושה ליציבות הממשלה והיא עלולה להוביל את מדינת ישראל לבחירות נוספות ופיזור הכנסת או לתרחיש פחות סביר של הקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית.

סילמן נימקה את פרישתה מהקואליציה במכתב לראש הממשלה בנט:



17 views0 comments
bottom of page