top of page

עוד הסכם? ראש הממשלה וראש המוסד ביקרו בחשאי בסעודיה

אחרי ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין - האם סעודיה בדרך להסכם שלום היסטורי?

אתמול (ראשון), טסו ראש הממשלה נתניהו וראש המוסד יוסי כהן בטיסה חשאית לסעודיה.

מזכיר המדינה האמריקני (המקביל לשר החוץ הישראלי), בשבוע האחרון עושה מספר ביקורים ברחבי המזרח התיכון (כולל ביקור בישראל בו הכריז על ביטול הסימון "תוצרת הגדה המערבית").

בזמן הפגישה בין פומפאו ל MBS (מוחמד בן סלמאן - יורש העצר הסעודי), שתי טיסות יצאו מנתב"ג לעיר ניאום שבסעודיה. את ראש הממשלה, באופן מיסתורי, לא היה ניתן להשיג וכך גם אף אחד מלשכתו - לאורך שעות ארוכות.

היום, מסתבר, שביקרו בממלכה שניים מתוך שלושת האישים הבכירים ביותר מהצד הישראלי במשא ומתן במסגרת "הסכמי אברהם", ראש הממשלה וראש המוסד (השלישי, שככל הנראה לא היה בפגישה, הוא מאיר בן שבת הרי הוא ראש המל"ל).

במהלך הפגישה ההיסטורית, נועד ראש הממשלה יחד עם מייק פומפאו ובן סלמאן, אולי על הסכם מתגבש עם גולת הכותרת של המפרציות.


נעלם לשעות. נתניהו ובן סלמאן


ראש הממשלה כבר רמז בעבר שביקר מספר פעמים לאורך השנים במדינות המפרץ השונות, כך שהביקור אינו תקדימי, אבל במועד הזה (אחרי הפסד טראמפ בבחירות) ובאישים שנכחו בפגישה - נראה שבשנה הקרובה נוכל לבקר בריאד.

סעודיה היא מדינה גדולה, גדולה מאוד והסכם איתה מקרב את הגבול הישראלי עם איראן אלפי קילומטרים קדימה. מה הסעודים יבקשו תמורת חתימה על הסכם - אין לדעת, ניתן לשער שעסקת נשק גדולה וויתורים בהר הבית.

טראמפ כבר הכריז שעוד מדינות מעוניינות בהסכמים עם ישראל. קטאר ככל הנראה רוצה עסקת נשק, מרוקו רוצה הכרה בסיפוח סהרה המערבית ועוד רבות המדינות. בכל מקרה - ישראל שבאמצע תרוויח וכך גם הישראלים.


הסכם מתגבש? פומפאו ובן סלמאן

ישראל, חוץ מההישגים הכלכליים המשמעותיים, תקבל הישג אדיר מול הפלסטינים. הפלסטינים סירבו לכל הצעה שיצאה מישראל מאז 1948 וקיבלו את התמיכה של מדינות המפרץ. עכשיו כשביידן יכנס לבית הלבן ומדינות המפרץ מתקרבות לישראל, יהיה לישראל יתרון עתידי במשא ומתן בדמות לחץ ערבי ואמריקאי לשבת לשולחן המשא ומתן ולהסכים להתפשר.

אז האם מוסלמים ישראלים יוכלו לבקר במכה ומדינה? האם יעד התיירות הישראלי הבא הוא ריאד? והאם הפלסטינים יאלצו להפסיק להקשיח עמדות מול ישראל? ימים יגידו.


15 views0 comments
bottom of page