top of page

נזק כבד לכור בנתנז בעקבות נפילת חשמל; הותקפה ספינה ישראלית

על פי פרסומים זרים, ישראל הצליחה להחדיר באמצעות המוסד פצצה עוצמתית לתוך שטח הכור האיראני בנתנז. הפצצה, שלפי הפרסומים הוחבאה בכיס פנימי בשולחן שהובא למקום, גרמה לנפילת חשמל באזור התת קרקעי של הכור, האזור בו נמצא לב ליבו של תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית - מתחם הצנטריפוגות (סרכזות). נפילת החשמל גרמה לעצירה פתאומית במהירות הסיבוב הגבוהה של הצנטריפוגות, דבר שגרם לנזק, אולי בלתי הפיך, לכמות גדולה מאוד של צנטריפוגות איראניות. הפיצוץ אירע יום לאחר יום הגרעין האיראני, אותו ציינו באיראן בהשקת צנטריפוגה חדשה. אותה פעולה חשאית גרמה לא רק לנפילת החשמל הפנימי והמוגן בנתנז אלא גם לניוון של אחת או יותר ממערכות הגנרטורים והחשמל הרזרבי של הכור.

בישראל לא מתייחסים באופן רשמי לפעולה אך גורמים במערכת הביטחון ובמערכת הפוליטית, כמו שר הביטחון, ראש הממשלה והרמטכ"ל כוכבי, רומזים על מעורבות ישראלית בפעולה. ארצות הברית הרשמית כבר הכחישה את מעורבותה בעניין לנוכח דרישה איראנית ושאלות עיתונאים את דוברת הבית הלבן.

איראן בתגובה הודיעה שבעקבות החבלה באחד המתקנים החשובים ביותר בדרך אל הפצצה, היא תעמיק את ההפרות החוזרות ונשנות שלה את הסכם הגרעין (ה JCPOA) ותפעיל 1000 צנטריפוגות חדשות. בנוסף, האיראנים הודיעו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (ה IAEA, סבא"א) שהם החל ממחר יעלו את דרגת ההעשרה של האוראניום ל 60% - הרבה מעבר לרף שנקבע בהסכם הגרעין. את ההעלאה הזו באחוז ההעשרה האיראנים ייחסו ל"צרכים רפואיים".


הנזק במתקן יעכב את תוכנית הגרעין האיראנית בחודשים. הכור בנתנז

שר החוץ האיראני זריף תקף את ישראל ודרש "נקמה בציונים", ימים בודדים אחרי האמירה הזו טיל נורה לעבר ספינה ישראלית סמוך לחופי איחוד האמירויות. לספינה נגרם נזק קל והיא עגנה באיחוד האמירויות להערכת נזקים. יש להזכיר כי בפעם האחרונה שהותקפה ספינה ישראלית במפרץ, התגובה הישראלית על פי פרסומים זרים לא איחרה לבוא ומספר ספינות איראניות, כולל ספינה המשמשת כמעין בסיס צבאי, הותקפו על ידי חיל הים הישראלי.


8 views0 comments
bottom of page