top of page

בהוראת גנץ: תוקם ועדת חקירה צבאית לפרשת הצוללות וכלי השיט

"שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (א') כי קיבל החלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט. זאת, לאחר שבועות של עבודת מטה שהתקיימה בשבועות האחרונים במשרד הביטחון ובהתאם לסמכותו על פי סעיף 8א לחוק הממשלה". כך בהודעה שמסרה דוברות משרד הביטחון.


שר הביטחון בני גנץ החליט למנות את השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב לעמוד בראשות וועדת הבדיקה (לא ועדת חקירה - משמע לא יכולה להכריח עדים להעיד).


סטרשנוב, כיום נשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בת"א, כפרקליט צבאי ראשי וכשופט צבאי. סטרשנוב אף כיהן בעבר כנשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית.


חברי הועדה שיכהנו תחתיו הם יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.


בני גנץ נקט בצעד שמראה שבחירות הן ככל הנראה רק עניין של זמן ולכן קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדו"ח הסופי (כנראה במהלך מערכת הבחירות). שר הביטחון הנחה את חברי הוועדה לעבוד מול הדרג המקצועי במשרד הביטחון והדגיש בפניהם, כי הם נדרשים לבצע את עבודתם באופן עצמאי, ללא מעורבות הדרגים הפוליטיים. גנץ הדגיש כי מסקנות הועדה יוגשו לציבור בשקיפות מלאה.


תחומי החקירה של הועדה:

- הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות.

- ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש ובהם, מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי.

- תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון.

- מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.


הוגשו כתבי אישום ביניהם למפקד חיל הים לשעבר

הודעת גנץ כללה את שלל האפשרויות שעמדו בפניו: ועדת בירור פנימית משרדית, ועדת חקירה פרלמנטרית בכנסת, ועדת חקירה צבאית וועדת בדיקה ממשלתית.

ועדת הבדיקה הממשלתית, תהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה. לשר הביטחון קיימת סמכות מכוח סעיף 8א לחוק הממשלה, לפנות לשר המשפטים במטרה להקנות לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, לצורך מיצוי הליכי הבחינה. דבר זה טעון אישור של הממשלה.

דיוני הוועדה אשר לא יהיו מסווגים- יפורסמו לציבור הרחב והיא צפויה להתחיל בפעילותה בתוך פרק זמן של שבוע-שבועיים, עם השלמת המעטפת הנדרשת.


בדרך לבחירות - עוצרים בועדת חקירה? ראש הממשלה וסגנו

כזכור, ראש הממשלה נתניהו כבר רמז כי ועדת חקירה לפרשה זו היא מבחינתו קזוס בלי ועילה לבחירות. ועדת החקירה נועדה לא לחקור פרסונאלית את ראש הממשלה (שבעניינו כבר הוחלט שלא להגיש כתב אישום או לפתוח תיק בכלל כבר על שולחנו של היועמ"ש מנדלבליט) אלא לבדוק פרשה (שכבר הוגשו בעניינה כתבי אישום) שנוגעת לביטחון הלאומי של המדינה.

10 views0 comments
bottom of page